
Поради батькам


Існує 5 рівнів розуміння мовлення:
1. НУЛЬОВИЙ – дитина зі збереженим слухом не сприймає мовлення оточуючих, не відкликається на ім'я, не розуміє і не виконує прохань.
2. СИТУАТИВНИЙ – зазвичай дитина розуміє прохання побутового характеру, пов'язані з предметами щоденного використання, і відповідну дію. Наприклад: «Дай м'яч», «Йдемо гуляти» та інші. Часто прохання пов'язані зі ситуацією, і саме в ній дитина розуміє, що необхідно зробити. Якщо немає ситуації, то нема виконання.
3. НОМІНАТИВНИЙ – дитина розуміє і знає лише іменники, але словник інших частин мови (наприклад, дієслів та прикметників) досить бідний.
4. ПРЕДИКАТИВНИЙ – дитина знає багато дієслів, розрізняє значення декількох простих прийменників (постав НА коборку, У коробку, БІЛЯ коробки). Не розрізняє граматичні форми слова, тобто не може зрозуміти різницю між словами «корова-корови», «налий-вилий», «зайшов-вийшов».
5. РОЗЧЛЕНОВАНИЙ – дитина має великий запас слів усіх частин мови та повністю розуміє усі граматичні компоненти мовлення.
📌Хто діагностує розуміння мовлення:
логопед-дефектолог;
нейропсихолог;
психіатр.

«ЩО СЛІД ЗНАТИ БАТЬКАМ ПРО МОВУ ТА МОВЛЕННЯ МАЛЮКІВ»
Соска шкідлива, якщо маля ссе її довго й часто.
- По-перше, у нього формується високе (готичне) піднебіння, яке впливає на формування правильної вимови звуків.
- По-друге, соска заважає мовленнєвому спілкуванню. Замість вимови слів дитина спілкується за допомогою жестів і пантоміміки.
Артикуляційна гімнастика — це гімнастика для губ, язика, нижньої щелепи. Навчіть малюка перед дзеркалом відкривати й закривати рота, піднімати язика вгору, робити його широким і вузьким, утримувати у правильному положенні.
Швидке мовлення — неприпустиме в розмові з дитиною. Говоріть зрозуміло, чітко, правильно, використовуючи як «дитячі», так і «дорослі» слова (це машина — бі-бі, а ось собака — гав-гав). Не дозволяйте маляті говорити швидко. Завжди розповідайте про те, що бачите. Пам'ятайте: якщо для вас усе навколишнє знайоме і звичне, то маляті з усім, що нас оточує, потрібно познайомитися. Пояснюйте йому, що дерево росте, а квітка цвіте, навіщо на ній бджола. Від вас залежить, як розвиватиметься ваш малюк.
Головні складові гарного мовлення: правильність, чіткість, виразність, помірні темп і гучність, багатство словникового запасу й інтонаційна виразність. Таким має бути ваше мовлення.
Дихальна гімнастика важлива у становленні мовлення. Щоб виробити правильний повітряний струмінь, необхідний для вимови багатьох звуків, навчіть дитину дути тонким
струменем на легкі іграшки, кульки, кораблики на воді (щоки надувати не можна!).
Якщо дитині виповнилося 3 роки, вона обов'язково повинна вміти говорити фразами. Відсутність фразового мовлення свідчить про затримку мовленнєвого розвитку, а відсутність слів у 3 роки — про грубі порушення загального розвитку.
Жести доповнюють наше мовлення. Але якщо малюк замість слів користується жестами, не намагайтеся розуміти його мовлення без слів.
Зробіть вигляд, що не розумієте, чого він хоче. Спонукайте його просити. Що довше ви будете розуміти жестову мову дитини, то довше вона мовчатиме. В один рік і сім-вісім місяців настає так званий мовленнєвий стрибок — дитина починає вживати багато нових слів, які раніше тільки чула та накопичувала у пасивному словнику.
«Золота середина»— ось до чого слід прагнути, розвиваючи малюка.
Пильніше придивляйтеся до малюка — чи відрізняється він від однолітків? Але пам'ятайте — кожна дитина індивідуальна. Не перевантажуйте малюків інформацією, не прискорюйте їх розвиток. Поки дитина не засвоїла рідної мови, іноземні мови вивчати не слід!
Ілюстрації в дитячих книжках, відповідні до віку дитини, — прекрасний посібник для розвитку мовлення. Розглядайте з малюками ілюстрації, говоріть про те, що зображено на них; нехай маля відповідає на запитання: де? хто? коли? що робить? тощо.
Фольклор— найкращий мовленнєвий матеріал, накопичений народом століттями. Потішки, приказки, скоромовки, вірші, пісеньки розвивають мовлення дітей та із задоволенням ними сприймаються.
Ліворукість — не відхилення, а індивідуальна особливість людини, і переучувати її не можна . Це може спричинити неврози і заїкуватість.
Але якщо дитина вправно користується обома руками або ще не звикла до переваги якоїсь однієї, слід нагадувати і привчати її працювати правою!
Дрібна моторика — так, як правило, називають рухи кистей і пальців рук. Що краще розвинені пальчики, то краще розвинене мовлення. Тому прагніть розвивати м'язи руки дитини. Нехай спочатку це буде масаж пальчиків, такі ігри як «Сорока, ворона», потім ігри з дрібними предметами під вашим контролем: шнурування, ліплення, застібання ґудзиків тощо.
Не можна займатися з дитиною, якщо вона схвильована або хвора, або якщо у вас поганий настрій. Тільки позитивні емоції забезпечують високу ефективність заняття.
Критерії оцінки мовлення дитини. Наприклад, норми звуковимови:
• 3—4 роки — [с], [сь], [з], [зь], [ц] уже мають правильно вимовлятися;
• 4—5 років — [ш], [ж], [ч], [щ], [г], [к], [х];
• 5—6 років — [ль], [к], [і], [р], [рь].
Загальне недорозвинення мови (ЗНМ) часто зустрічається втих дітей, які заговорили пізно: слова — після 2 років, фрази — після 3. Можна говорити про ЗНМ, коли в дитини недорозвинені всі компоненти мовлення:
• порушена звуковимова;
• обмежений словниковий запас;
• погано розвинений фонематичний слух;
• порушений граматичний лад мови.
Тільки комплексний вплив фахівців (логопед, лікар, вихователі, батьки) допоможе якісно поліпшити або виправити складні мовленнєві порушення. Розумовий розвиток невіддільний від мовленнєвого, тому, займаючись із дитиною, дорослий має розвивати в неї всі психічні процеси: мислення, уяву, пам'ять, сприйняття.


👍Пам'ятка для батьків 👌
З досвіду батьків і для батьків:
• Не очікуйте швидкого результату в розвитку вашої дитини.
• Два кроки вперед і один крок назад.
• Набирайтеся терпіння, терпіння і ще раз терпіння...
• Життя – це марафон. Не витрачайте всі свої сили та ресурси на підготовку дитини до школи. Пам'ятайте: вам необхідно бути з дитиною впродовж усього життя, супроводжувати її та допомагати їй.
• Діти із особливими освітніми потребами, які в дошкільний період отримали занадто багато академічних знань, зі вступом до школи можуть виявляти протест і негативно ставитися до навчання.
• Не формуйте у дитини егоцентризм, показуючи, що все крутиться навколо неї. Це спричиняє неабиякі труднощі, коли дитина потрапляє в дитячий колектив.
• Формуйте здатність до соціалізації та вміння співпрацювати з дорослими та однолітками!
(із книги О.Чеботарьова, І.Гладченко, Н.Ліщук, Аренда де ванде Рей «Дитина із Синдромом Дауна)✍️

Авторитетний стиль виховання
В авторитетному стилі скомбіновані, з одного боку, дисципліна, а з іншого, тепло і чуйність. Згідно з науковими дослідженнями, він вважається найефективнішим стилем батьківського виховання.
Авторитетний батько багато в чому використовує відображення почуттів дитини, що в майбутньому допоможе дитині краще розуміти свої почуття і керувати ними.
У такій сім'ї поважають права як дитини, так і дорослого, важливими вважаються стосунки, що ґрунтуються на домовленостях між дитиною та батьками. Завданням батьків є встановлювати для дитини кордони, які враховували б потреби, інтереси, думку та індивідуальність дитини. Дитині простіше дотримуватися встановлених вимог і правил поведінки, коли вона залучена до ухвалення сімейних рішень, її думкою цікавляться, і за можливості враховують її.

Як говорити дитині "ні"
Найголовніше правило - до 2,5-3 років будь-яка заборона має бути виправданою. Виправдання в цей період одне, головне: все, що небезпечно для життя, - заборонено. Нам, звісно, дуже хочеться прищепити дитині хороші манери - розповісти, наприклад, що не можна стягувати з педіатра намисто або залазити в чужу сумку Але, на жаль, зрозуміти цього вона зараз не може (як і розмежувати "моє" і "чуже"). Крім того, у дитини в цьому віці переважає короткочасна пам'ять. Вона не зіставляє ситуації і не шукає подібності. Те, що не можна засунути пальці в розетку вдома, зовсім не означає, що це не можна зробити в гостях. Тому знову правило - одна заборона має діяти завжди і всюди!
Найкраща форма демонстрації заборони - це мова вашого тіла. Робіть досить суворе обличчя, погрожуйте пальцем. Не кричіть, але говоріть завжди твердо і впевнено. Якщо у відповідь на ваші дії дитина заплакала - не шкодуйте її: цей плач - закріплення почутого.
1. Візьміть собі за правило робити дуже прості вправи: станьте спиною до вертикальної поверхні, наприклад до стіни. Обов'язково торкайтеся до неї одночасно потилицею, трохи опущеними плечами, лопатками, ягодицями та п'ятами. Стійте десь хвилину, запам'ятайте положення тіла, зберігаючи його відійдіть від стіни. Це і є правильний стан. Декілька разів в день виправляйте свій стан. Нехай ваші м'язи запам'ятають його.
2. Не кладіть ногу на ногу. Це викликає біль в нижній частині хребта, порушує кровообіг і може навіть привести до захворювання в частині малого тазу . Не сідайте різко, зі всього маху на стілець! Цим ви кожного разу наносите удар по хребту, від чого травмуються хрящові поверхні та диски.
3. Якщо вам приходиться довго стояти, не забувайте змінювати поставу кожні 10 хвилин. Спиратися потрібно по черзі на кожну ногу, щоб на них змінно приходилася масса тіла. Ходіть на місці. Час від часу корисно підняти руки до гори.
🔴🟠🟡 У КОЛЬОРОВОМУ СВІТІ СУ-ДЖОК 🟢🔵🟣
Су – Джок терапія (з корейської су– кисть, джок - стопа) – метод впливу на організм шляхом стимулювання біологічно активних точок, розташовання Су-Джок терапії на кистях і стопах.
Вважається, що мізинець пов'язаний із серцем, безіменний палець – з печінкою, середній – з кишечником, вказівний – зі шлунком, великий – з головою. Стимулюючи певні точки, можна впливати на функціонування відповідних органів.
Прийоми Су –Джок сприяють і поліпшенню мовлення дітей, особливо якщо поєднувати їх з артикуляційними вправами, пальчиковими іграми, шнуруванням, ліпленням, малюванням.
Прийоми Су –Джок терапії:
Масаж спеціальною кулькою «Їжачок». Прокочуючи кульку між долоньками, діти масажують м'язи рук.
Масаж еластичним кільцем. Надівши кільце на палець, діти рухають ним униз і вгору, аж поки не відчують тепло.
В результаті використання ігор з елементами Су-джок терапії:
☑️ Розвивається мова, увага, пам'ять, мислення, необхідні для становлення навчальної діяльності.
☑️ Розвивається моторний праксис (загальна і дрібна моторика)
☑️ Стимулюються мовні зони кори головного мозку.
Пальчикові ігри для су-джоктерапії.
🐢 «Черепаха»
(Вправа виконується спочатку на правій а потім на лівій руці.)
Йшла велика Черепаха
І кусала всіх від страху.(Діти катають м'ячик між долонями)
Кусь, кусь, кусь, (М'ячик між великим пальчиком та іншими. Натискаючи ритмічно на м'ячик та перекладаючи із руки в руку.)
Нікого я не боюсь. (Діти катають м'ячик між долонями)
🦔 «Їжачок»
(Вправа виконується спочатку на правій руці, а потім на лівій)
Їжачок, їжачок
Схожий ти на м'ячик. (Катають м'ячик між долонями)
Голки ніби на ялинці -
На твоїй колючій спинці. (Масажні рухи по великому та вказівному пальцю)
Хоч на зріст їжак маленький, (Масажні рухи середнього пальця)
Колючки в нього гостренькі. (Рухи по безіменному пальчику)
І м'ячики — клубочоки (По мізинчику)
Мають також голочки. (Кругові рухи по долоньках)
🥬 «Капуста»
Ми рубаємо капусту, (ребром долоні стукати по кульці)
Потім солимо капусту, (подушечками пальців торкати кульку)
Ми капусту натираємо, (терти долоньками кульку)
Міцно кулачком стискаємо.
🖐 Масаж пальчиків еластичним кільцем.
Раз, два, три, чотири, п'ять
(розгинати пальці по одному)
Вийшли пальчики гулять.
Цей товстенький і великий,
(надіваємо кільце на великий палець)
А цей пальчик вказівний,
(на вказівний і на далі по черзі)
Цей високий всередині.
Далі пальчик безіменний.
А мізинчик хоч маленький,
Але дуже проворненький.
ЗНАЙОМИМО ДИТИНИ З ВЕЛИЧИНОЮ ПРЕДМЕТІВ
✍️Знайомство дитини з величиною предметів краще розпочинати з понять «великий» - «маленький».
Для цього можна дати в руки дитини велику м'яку іграшку, до прикладу, ведмедя і маленького ведмедика. Назвати дитині величину іграшки: « Це маленьке ведмежатко, а це великий ведмідь, давай знайдемо їм друзів. Великому ведмедю доберемо великі іграшки з тих, що є поруч, а до маленького - маленькі».
Важливо, щоб дитина на фізичному рівні відчула величину іграшки, велику майже обійняла, а маленьку взяла пальчиками. Після цього можна переходити до ігор, що зображають величину предметів.

🧸 Для дітей з РАС, адаптація до нового середовища та взаємодія з іншими людьми є складним завданням, тому важливо навчати їх цим навичкам з раннього дитинства.
🧸 Важливо навчити дитину розуміти поведінку та емоції інших людей. Це можна зробити шляхом розмов про різні емоції з демонстрацією прикладів на картинках, акцентувати увагу на причинно-наслідкових ланцюжках під час читання казок або перегляду мультиків, обговорювати соціальний досвід дитини.
Також, варто привчити дитину до побутових навичкок. Наприклад, самостійно користуватись вбиральнею, навчити готувати, робити покупки в крамниці.
Ці навички мають відповідати віку та рівню функціональності дитини, варто спрямовувати дитину в зону її найближчого розвитку. Це ефективно робити в ігровій формі та використовуючи метод соціальних історій.
👨👩👧👦 Підготовка дітей з РАС до самостійного дорослого життя, може бути складним.
5 ФРАЗИ ЯКІ ВАЖЛИВО ГОВОРИТИ СВОЇЙ ДИТИНІ ЩОДНЯ!👨👩👧👦
💕Я тебе люблю - для багатьох дорослих ця фраза вже нічого не означає через свою звичайність, але не для дитини. Не соромтеся говорити їй про свої почуття.
💕Ти зможеш - це те, що потрібно завжди говорити дітям мало не кожен день. Адже кожен день діти роблять щось нове для себе і їм необхідна ваша підтримка.
💕Я тобі довіряю, я в тебе вірю - ця фраза додасть сили і впевненостіу собі не тільки дітям, а й дорослим.
💕Дякую за допомогу - після виконаної роботи дитині важливо відчути, що її старання помітили. Похваліть її за зусилля і подякуйте, нехай навіть це буде дріб'язкова справа.
💕Я тобою пишаюся - ця фраза вселяє у дитину впевненість у власних силах і формує почуття самоповаги.

Діти дуже потребують ваших обіймів та підтримки.
Якщо дитина нервує, перебуває у стресі, злякана чи розгнівана, дуже важливо не кричати на дитину, а навчити її виражати свої емоції словами. Також важливо аби дитина відчувала, що ви поряд з нею, тому обійми є дуже важливими засобом для емоційного контакту та підтримки.
🚫Ці вправи заборонені, якщо ваша дитина має порушення в опорно-руховому апараті.
1️⃣Качання преса
Найчастіше випинання живота пов'язане з надмірним гіперлордозом. Діти рідко виконують вправи на прес технічно вірно. В результаті ми не приберемо живіт, а лише посилимо поперековий лордоз. А кубики преса будуть не на плоскому животі дитини, а поверх живота, що випирає!
⠀
2️⃣Підтягування, висіння на турніку.
Це чудова вправа для зміцнення спини. Але якщо дитина підтягується технічно неправильно, то замість зміцнення спини вона отримає ще більшу напругу в трапеції! Також під час підтягування діти можуть надмірно прогинатися в попереку, ніби допомагаючи собі підняти тіло.
⠀
3️⃣«Місток» корисний для постави.
Він зміцнює м'язи-розгиначі спини, сідничні мʼязи, та привидні мʼязи. Ця вправа покращую рухливість усіх суглобів, плечей, стегон, грудного відділу і хребет. АЛЕ❗️Якщо у дитини гіперлордоз, то прогин у попереку може посилитися. Часто буває, що дитина встає на «місток» із положення стоячи. Таке виконання може зашкодити здоровій дитині. Правильний «місток» - з положення лежачи на спині, штовхаючись однаково і правою, і лівою ногами, щоб вони отримували однакове навантаження, стопи ставити паралельно, а не на внутрішній край.
⠀
4️⃣Віджимання та планка.
Вони стабілізують наше тіло, зміцнюють м'язи згиначів та розгиначів. Але дитина може йти у надмірний прогин у попереку, несиметрично розподіляти навантаження.
⠀
5️⃣Ходіння навшпиньки, на п'ятах - при порушені положення стопи - заборонено, адже дитина буде погіршувати ситуацію, виконуючи не вірно.
⠀
5️⃣Кішечка – провокує надмірний прогин у попереку при гіперлордозі.
⠀
6️⃣Не рекомендовані надмірні розтяжки, які не властиві дитині та робота з вагою (важкі штанги) до кінця формування опорно-рухового апарату.
⠀
Самі собою ці вправи не завдадуть шкоди, якщо виконуються технічно правильно. Але якщо дитина виконує їх без нагляду і якщо в дитини вже є такі порушення, як: вальгус, сутулість, гіперлордоз, клишоногість та інші, то вона просто не зможе дотриматися техніки виконання.
☝🏻Тому ці вправи потрібно виключити доти, доки порушення не буде виправлено.

Які комплекси заважають вам жити?
Котик №1
Вам важко дається спілкування з людьми, особливо з незнайомими. Під час розмови не завжди виходить вдало підбирати слова, але зрозумійте, що неможливо здобути досвід, уникаючи цю проблему.
Котик №2
Вам заважає комплекс відмінника, який змушує виконувати усі завдання бездоганно. Часто у випадках, коли потрібно вигравати хитрістю, ви втрачаєте орієнтацію та не можете взяти себе в руки.
Котик №3
Якщо ви зробили такий вибір, то ваші комплекси стосуються зовнішності. Вам допоможе медитація, самоаналіз або ж у крайньому випадку можете звернутися до психотерапевта.
Котик №4
Ви не можете сконцентруватися на завданнях через постійні сумніви у собі. Вам здається, що знайдеться хтось кращий і ваші старання будуть висміяні.


📢ВЧИТЬ ДИТИНУ НЕ БОЯТИСЯ ВИСТУПАТИ НА ПУБЛІЦІ💃🕺
Дуже важливо, щоб дитина з дитинства вміла презентувати себе, не боялася виступати на публіці. Це знадобиться йому в школі, в інституті та на подальших співбесідах під час пошуку роботи.
💡 Заведіть сімейну традицію влаштовувати домашні концерти, не забуваючи запросити всіх родичів та друзів. Заохочуйте та хвалите свою дитину за бажання показати себе та свій талант. При цьому зовсім не обов'язково чудово співати та танцювати, важливо те, щоб дитина не боялася виступити, і їй щиро цього хотілося.
📢Батьки запитують: «Чи важливо навчити дитину зав'язувати шнурки на взутті?»📢
Навчити дитину зав'язувати шнурки на взутті - це навичка, яка має декілька важливих переваг:
❗️❗️❗️Самостійність: Вміння зав'язувати шнурки дозволяє дитині бути більш самостійною. Вона зможе самостійно взувати та знімати взуття без допомоги батьків, що розвиває її незалежність.
❗️❗️❗️Безпека: Шнурки, які не зав'язані належним чином, можуть призвести до травм, якщо дитина спотикається про них та падає. Навичка правильного зав'язування шнурків допоможе уникнути таких ситуацій.
❗️❗️❗️Координація рухів: Процес зав'язування шнурків вимагає від дитини дрібної моторики та координації рухів. Це вправа, яка допомагає розвивати моторику рук та зберігати або поліпшувати координацію рухів.
❗️❗️❗️Розвиток навичок планування: Процес зав'язування шнурків вимагає від дитини певного рівня планування та послідовності дій. Це допомагає розвивати навички аналізу та виконання задач в послідовному порядку.
❗️❗️❗️Сприяння саморегуляції: Практика зав'язування шнурків може допомогти дитині розвивати навички саморегуляції, оскільки це вимагає концентрації та уваги до деталей.
Отже, навчання дітей зав'язувати шнурки є важливою навичкою, яка сприяє їхньому фізичному та когнітивному розвитку, а також забезпечує їхню безпеку.