
Нормативно-правова база
Конвенція
Конвенція про права дитини
Конвенція про права дитини. Версія для дітей.
Конвенція про права осіб з інвалідністю.
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про освіту"
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про дошкільну освіту"
ЗАКОН УКРАЇНИ"Про загальну середню освіту"
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в України"
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні"
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про фахову передвищу освіту"
Міністерство освіти і науки України
Накази:
-Про затвердження Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів
-Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах
-Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями
-Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушеннями інтелектуального розвитку
-Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 3 класу з порушеннями інтелектуального розвитку
-Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти
-Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти
-Про затвердження Порядку зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, їх відрахування, переведення до іншого закладу освіти
-Про деякі питання документів про загальну середню освіту
-Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації
-ПОЛОЖЕННЯ
про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти-ПОЛОЖЕННЯ
про дистанційне навчання-Про затвердження форми звітності з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів та інструкції щодо її заповнення
-Про затвердження перекладу Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я та Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я дітей і підлітків
-Про затвердження плану заходів із впровадження в Україні Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я та Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я дітей і підлітків
-Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності
-Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах
-Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання
-Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)
-Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності
-Про кодифікацію навчальної літератури для учнів з особливими освітніми потребами
-Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти з інклюзивним навчанням та фахівців інклюзивно-ресурсних центрів
Методичні рекомендації:
-Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році
-Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти в 2020/2021 н.р.
-Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у спеціальних закладах загальної середньої освіти в 2020/2021 н.р.
-Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р.
Декларація
Загальна декларація прав людини
Саламанська декларація та рамки дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами
Генеральна Асамблея ООН
Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН від 20 грудня 1993 року "Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів"
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг"
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг"
ЗАКОН УКРАЇНИ "Про охорону дитинства"
Постанови Кабінету Міністрів України
-Про затвердження Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів
-Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів
-Про встановлення тривалості здобуття повної загальної
середньої освіти особами з особливими освітніми
потребами у закладах загальної середньої освіти
-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти
-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти
-Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників
-Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами
-Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр
-Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти
-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
-Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами
-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах
-Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2
-Про стан соціального захисту дітей та невідкладні заходи, спрямовані на захист прав дитини в Україні
Листи
-Щодо встановлення тарифного розряду асистенту вчителя
-Про організаційні засади роботи інклюзивно-ресурсних центрів в умовах карантину
-Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів
-Щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами закладами освіти в літній період
-Щодо методичних рекомендацій з організації психолого-педагогічного консиліуму для проведення повторної комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини
-Про окремі питання діяльності закладів загальної середньої освіти у новому 2021/2022 навчальному році
-Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів
-Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти
-Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах
-Про організаційні засади роботи інклюзивно-ресурсних центрів в умовах карантину
-Про надання рекомендацій для підприємств та роботодавців для запобіганню поширенню короновірусу Covid-19
-Щодо виконання завдань, передбачених постановою ВРУ від 17 січня 2020 р. No 483-IX (завантажити). Статті 55 Закону України «Про освіту»
-Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів
-Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році
Інформація:
-Про надання роз'яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах, а також щодо функціональних обов'язків асистента вчителя
-Роз'яснення МОНУ щодо оплати праці асистента вчителя ЗНЗ: спірні питання
Указ Президента України
-Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю
-від 20.03.2008 № 244 "Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні"
-від 18.12.2007 № 1228 "Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов для життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями"
-№195/2020 від 25.05.2020 Про «Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі»
Додатково
Нормативно-правове забезпечення по Ранньому втручанню
Дацьо Н., Гошовський В., Якимів О., Маланчій В., Сидорів C. Нічого про нас без нас / Nothing about us without us : порадник для учасників інклюзивного процесу / за ред. С. М. Сидоріва. Івано- Франківськ : Pysa4ka, 2018. 44 c.
Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning – Document code: ED–2016/WS/28 – 2016 / // Освіта–2030: Рамкова програма дій].
Зауваження загального порядку №4 (2016) Стаття 24: Право на інклюзивну освіту/ Конвенція про права осіб з інвалідністю / Комітет з прав осіб з особливими освітніми потребами ООН: Поширення: Загальне. 2 вересня 2016
Нормативно-правова база інклюзивної освіти
- Americans with disabilities act of 1990
Empowering children with disabilities for the enjoyment of their human rights, including through inclusive education // Report, submitted pursuant to Human Rights Council resolution 37/20, the United Nations High Commissioner for Human Rights. – 2019. – [Розширення прав і можливостей дітей з обмеженими можливостями на здійснення їхніх прав людини, в тому числі шляхом інклюзивного навчання].
UNESCO. 2020. Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education: All means all. Paris, UNESCO.