Нормативно-правова база

Конвенція

Конвенція про права дитини

Конвенція про права дитини. Версія для дітей.

Конвенція про права осіб з інвалідністю.

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про освіту"

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про дошкільну освіту"

ЗАКОН УКРАЇНИ"Про загальну середню освіту" 

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в України"

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні"

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про фахову передвищу освіту"

Міністерство освіти і науки України

Накази:

-Про затвердження Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів

-Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах  

-Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями 

-Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушеннями інтелектуального розвитку

-Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 3 класу з порушеннями інтелектуального розвитку

-Про затвердження Типового переліку допоміжних засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами, які навчаються в закладах освіти

-Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти

-Про затвердження Порядку зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, їх відрахування, переведення до іншого закладу освіти 

-Про деякі питання документів про загальну середню освіту

-Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації

-ПОЛОЖЕННЯ

про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти 

-ПОЛОЖЕННЯ

про дистанційне навчання 

-Про затвердження форми звітності з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів та інструкції щодо її заповнення

-Про затвердження перекладу Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я та Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я дітей і підлітків

-Про затвердження плану заходів із впровадження в Україні Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я та Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я дітей і підлітків

-Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності 

-Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах

-Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання 

-Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)

-Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності

-Про кодифікацію навчальної літератури для учнів з особливими освітніми потребами

-Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти з інклюзивним навчанням та фахівців інклюзивно-ресурсних центрів

Методичні рекомендації:

 -Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році

-Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах загальної середньої освіти в 2020/2021 н.р. 

-Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у спеціальних закладах загальної середньої освіти в 2020/2021 н.р. 

-Методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах освіти в 2019/2020 н.р. 

Декларація

Загальна декларація прав людини

Саламанська декларація та рамки дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами 

Генеральна Асамблея ООН

Резолюція 48/96 Генеральної Асамблеї ООН від 20 грудня 1993 року "Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів"

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг"

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг"

ЗАКОН УКРАЇНИ "Про охорону дитинства"

Постанови Кабінету Міністрів України

-Про затвердження Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів

-Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів

-Про встановлення тривалості здобуття повної загальної
середньої освіти особами з особливими освітніми
потребами у закладах загальної середньої освіти 

-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти 

-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти

-Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників 

-Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами 

-Про затвердження Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр

-Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти

-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти 

-Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами 

-Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах

-Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2

-Про стан соціального захисту дітей та невідкладні заходи, спрямовані на захист прав дитини в Україні

Листи

-Щодо встановлення тарифного розряду асистенту вчителя

-Про організаційні засади роботи інклюзивно-ресурсних центрів в умовах карантину

-Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів

-Щодо надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами закладами освіти в літній період​

-Щодо методичних рекомендацій з організації психолого-педагогічного консиліуму для проведення повторної комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини

-Про окремі питання діяльності закладів загальної середньої освіти у новому 2021/2022 навчальному році

-Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних закладів

-Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти

-Про організацію корекційно-розвиткової роботи з дітьми із порушеннями слуху, які навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах

-Про організаційні засади роботи інклюзивно-ресурсних центрів в умовах карантину  

-Про надання рекомендацій для підприємств та роботодавців для запобіганню поширенню короновірусу Covid-19 

-Щодо виконання завдань, передбачених постановою ВРУ від 17 січня 2020 р. No 483-IX (завантажити). Статті 55 Закону України «Про освіту»

-Щодо організації роботи інклюзивно-ресурсних центрів 

-Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2021/2022 навчальному році

Інформація: 

-Про надання роз'яснення стосовно тривалості уроків в інклюзивних класах, а також щодо функціональних обов'язків асистента вчителя 

-Роз'яснення МОНУ щодо оплати праці асистента вчителя ЗНЗ: спірні питання

Указ Президента України

-Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю

-від 20.03.2008 № 244 "Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні"

-від 18.12.2007 № 1228 "Про додаткові невідкладні заходи щодо створення сприятливих умов для життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями"

-№195/2020 від 25.05.2020 Про «Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі»

Додатково

  • Нормативно-правове забезпечення по Ранньому втручанню

  • Дацьо Н., Гошовський В., Якимів О., Маланчій В., Сидорів C. Нічого про нас без нас / Nothing about us without us : порадник для учасників інклюзивного процесу / за ред. С. М. Сидоріва. Івано- Франківськ : Pysa4ka, 2018. 44 c.

  • Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning – Document code: ED–2016/WS/28 – 2016 / // Освіта–2030: Рамкова програма дій].

  • Зауваження загального порядку №4 (2016) Стаття 24: Право на інклюзивну освіту/ Конвенція про права осіб з інвалідністю / Комітет з прав осіб з особливими освітніми потребами ООН: Поширення: Загальне. 2 вересня 2016

  • Нормативно-правова база інклюзивної освіти 

  • Americans with disabilities act of 1990  
  • Empowering children with disabilities for the enjoyment of their human rights, including through inclusive education // Report, submitted pursuant to Human Rights Council resolution 37/20, the United Nations High Commissioner for Human Rights. – 2019. – [Розширення прав і можливостей дітей з обмеженими можливостями на здійснення їхніх прав людини, в тому числі шляхом інклюзивного навчання]. 

  • UNESCO. 2020. Global Education Monitoring Report 2020: Inclusion and education: All means all. Paris, UNESCO.